Thursday, October 17, 2019

TOPIK 4 : LAPORAN TEKNIKAL

Memang tidak menafikan tayar boleh disenaraikan dalam komponen kenderaan kenderaan paling penting yang memerlukan penyenggaraan rapi dan teliti. Ini kerana tayar adalah komponen kenderaan yang sangat berkait rapat dengan keselematan memandu, sama seperti brek, rod dan lampu.

Tayarlah yang membuatkan kereta anda bergerak dan tayar jugalah yang akan menghentikan kereta anda, terutama ketika berdepan situasi kecemasan. Malangnya, masih ramai pemandu mengambil sikap lewa tentang kepentingan menjaga tayar kereta mereka.

Ada yang sengaja melengah-lengahkan menukar tayar walaupun menyedari tayar mereka sudah uzur. Ada pula sanggup membeli tayar terpakai tanpa menyedari tayar yang dibeli itu sudah uzur atau tamat tempoh. Mereka lebih sayangkan wang berbanding nyawa sendiri dan penumpang yang ada bersama mereka.

ALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MENUKAR TAYAR BARU


                                                             IMPACT WRENCH
                     
                                                     
                                                                  TIRE CHANGER
                                                                     TYRE LEVER

CARA CARA MENUKAR TAYAR BARU


1. Angkat kereta bahagian hadapan sebelah kiri menggunakan hydraulic.

2. Tegakkan di bawah kereta menggunakan Jack Stands.

3. Longgarkan nut tayar untuj dikeluarkan, keluarkan tayar lama dari rim menggunakan ‘Tire Changer’.

4. Masukkan tayar baru ( 165/55/R14 ) ke rim menggunakan ‘Tire Changer’.

5. Pasangkan tayar yang telah ditukar dengan Wheel Balancer.

6. Pasang balik tayar ke kereta dan ketatkan nut tayar.




ALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK MENUKAR MINYAK PELINCIR


                                                                         SPANAR

                                                      PEMBUKA PENAPIS MINYAK

                                                BEKAS BUANG MINYAK PELINCIR

CARA CARA MENUKAR MINYAK PELINCIR

        Mula-mula longgarkan ‘OIL DRAIN PLUG’ untuk keluarkan minyak hitam dari ‘OIL SUMP’

                                                           Selepas titisan minyak hitam

                                                Ketatkan ‘OIL DRAIN PLUG’ dengan rapat

                                   Buka ‘OIL FILTER’ untuk baru 1000KM, ketatkan balik

                                                                 Setelah selesai tuang

                       Periksa ‘OIL DIPSTICK’ untuk lihat samada paras maksuim atau tidak

No comments:

Post a Comment